راهنمای خرید گوشی دست دوم + 2024

راهنمای خرید گوشی دست دوم

راهنمای خرید گوشی دست دوم با توجه به کاهش شدید ارزش ریال در چند سال گذشته و در کنار آن افزایش قیمت جهانی گوشی‌های هوشمند، بسیاری از کاربران در ایران امکان خرید گوشی‌ موبایل نو را ندارند. این موضوع به خصوص درباره گوشی‌های هوشمند پرچمدار و بالارده صادق است و متاسفانه تعداد زیادی از کاربران نمی‌توانند تجربه لذت‌بخش کار کردن با این گوشی‌های پیشرفته را به دست آورند.

 

به همین دلیل، بخش قابل توجهی از کاربران در بازار ایران به دنبال خرید گوشی‌ دست دوم هستند. خرید گوشی‌های دست دوم نیازمند توجه به نکات مهمی است تا از هر گونه سوءاستفاده و تجربه ناخوشایند جلوگیری شود. به هر حال، گوشی‌های هوشمند امروزه به یکی از وسایل ضروری برای افراد تبدیل شده است. در واقع حتی دانش‌آموزان نیز برای حضور موثر در کلاس‌های آنلاین به یک گوشی هوشمند میان‌رده نیاز دارند.

 

 

راهنمای خرید گوشی دست دوم

قبل از اینکه در سایت‌های اینترنتی، گروه‌ها و کانال‌های خرید و فروش گوشی موبایل جستجو کنید و یا به بازار بروید، باید با یک سری نکات و اصطلاحات آشنایی داشته باشید تا سرتان کلاه نرود. در این بخش به برخی از مهم‌ترین نکات قبل از خرید گوشی کارکرده اشاره می‌کنیم.

 

مشخص کردن نیازها

راهنمای خرید گوشی دست دوم قبل از هر کاری باید مشخص شود که قرار است از گوشی هوشمند جدیدتان چطور استفاده کنید. آیا عکاسی و تولید محتوا نیاز اصلی شماست یا روزی چند ساعت را به بازی کردن اختصاص می‌دهید؟ در چه حدی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید؟ قرار است تا چند ماه از این گوشی استفاده کنید؟

اینها سوالاتی هستند که با مشخص شدن جواب‌شان می‌توانید خیلی سریع‌تر گزینه‌های مناسب خود را پیدا کنید. حتی می‌توانید با توجه به این نیازها، مدل آکبند از یک گوشی هوشمند مناسب نیازتان را انتخاب کنید و با کسر ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمت آن، بودجه لازم برای خرید گوشی دست دوم را تخمین بزنید.

 

 

با انواع گوشی‌های دست دوم آشنا شوید

در بازار محصولات دست دوم معمولا اصطلاحات رایجی وجود دارد که دانستن آنها به شما کمک می‌کند در دام حقه‌های بازاریابی فروشندگان نیفتید.

  • دست دوم

واژه دست دوم همان‌طور که مشخص است به گوشی‌هایی که مدتی توسط کاربر استفاده شده و حالا برای فروش ارائه شده است اشاره دارد. این گوشی‌ها از نظر سلامت فنی و وضعیت ظاهری متغیر هستند و به مدت زمان استفاده و نحوه نگهداری کاربر یا کاربرهای قبلی آن بستگی دارد. اما در حالت کلی، هر چقدر مدت زمان استفاده از گوشی کمتر باشد احتمالا تمیز بودن آن نیز بیشتر است.

برای مثال اگر قصد خرید گوشی شیائومی دست دوم را داشته باشید که فقط ۲ الی ۳ ماه از آن استفاده شده است، احتمالا تفاوت محسوسی را با آکبند آن مشاهده نمی‌کنید. اما در این حالت شما گوشی موردنظرتان را ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر از قیمت آکبند خریداری کرده‌اید. این اختلاف قیمت در یک پرچمدار ۴۰ میلیون تومانی، رقم قابل توجهی است.

 

 

  • ریفر

راهنمای خرید گوشی دست دوم

 

گوشی‌های دست دوم ریفر یا ریفربیشد (Refurbished) در واقع محصولاتی هستند که به دلیل ایرادات و نقایصی که در فرایند تولید ایجاد می‌شود، مجددا به تولیدکننده بازگشت داده می‌شود. این ایرادات ممکن است از سوی خریدار، کارشناسان کنترل کیفیت یا خرده فروش‌ها به تولیدکننده اطلاع داده شود.

شرکت سازنده پس از دریافت این گوشی، ایرادات آن را به طور کامل برطرف می‌کند و سپس با بسته‌بندی مجدد با عنوان ریفربیشد به بازار عرضه می‌شود. بنابراین، این گوشی‌های دست دوم هیچ ایراد فنی ندارند و تمام آزمون‌های فنی را پشت سر گذاشته‌اند. اما باید مراقب باشید تا این گوشی‌ها را به عنوان گوشی نو به شما نفروشند.

راهنمای خرید گوشی دست دوم برای اینکه متوجه شوید یک گوشی ریفر است یا نو، کافیست شماره سریال و IMEI آن را در وب‌سایت رسمی شرکت سازنده چک کنید. مثلا اگر پس از بررسی قیمت آیفون قصد خرید یک آیفون ریفر را دارید کافیست IMEI آن را در سایت رسمی اپل چک کنید تا مطمئن شوید گوشی دارای اصالت است و همچنین فروشنده گوشی را به عنوان یک محصول نو به شما نمی‌فروشد.

 

 

  • جعبه باز

گوشی‌های دست دوم جعبه باز معمولا تمیزترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید پیدا کنید. معمولا خریداران پس از باز کردن جعبه و بررسی گوشی از طراحی (مثلا خوش دست نبودن) آن رضایت ندارند و همانجا به فروشنده اعلام می‌کنند که گوشی را نمی‌خواهند. فروشنده نیز با کسر مقداری از مبلغ گوشی را از آنها برمی‌دارد.

البته دلایل دیگری مانند بدشکل یا خراب بودن جعبه گوشی، کامل نبودن لوازم جانبی و یا خط و خش جزئی نیز باعث می‌شود تا خرده‌فروشان برخی از گوشی‌ها را به عنوان جعبه باز یا Open Box ارائه بدهند.

 

آموزش قطع اینترنت تعرفه ازاد همراه اول را قطع کنیم؟

 

بررسی گوشی دست دوم قبل از خرید

حالا که با نکات مهم و اصطلاحات بازار گوشی‌های دست دوم آشنا شده‌اید، به نحوه بررسی سلامت ظاهری و فنی این گوشی‌ها می‌پردازیم.

  • بررسی ظاهر و نمایشگر

راهنمای خرید گوشی دست دوم بهتر است گوشی را در روز و در محیط باز ببینید تا هرگونه خط و خش یا تورفتگی در بدنه را تشخیص بدهید. صفحه نمایش یکی از جاهایی است که معمولا خط و خش بر روی آن ایجاد می‌شود. اگر گوشی گلس داشت به فروشنده بگویید گلس را بردارد تا خود نمایشگر را بررسی کنید. گاهی اوقات خش‌ها از زیر گلس قابل مشاهده نیستند.

به رابط شارژ گوشی (یواس‌بی یا لایتنینگ) توجه کنید تا دچار کجی یا تغییر شکل نشده باشد. گوشی را روشن کنید و یک تصویر پس زمینه تک رنگ (سفید، سبز یا آبی روشن) را به صورت فول اسکرین در آن نمایش دهید تا هرگونه مشکلاتی مانند پیکسل سوخته، هاله نور یا نمایش نامناسب رنگ‌ها در بخشی از نمایشگر را بررسی کنید.

لنزهای دوربین عقب و جلو را به دقت بررسی کنید تا خط و خش نداشته باشد. تمام دکمه‌های فیزیکی گوشی را فشار دهید و ببینید به درستی عمل می‌کنند یا خیر.

 

 

  • بررسی باتری

باتری یکی از اجزای گوشی‌های هوشمند است که به مرور زمان حتما مستهلک می‌شود. در واقع با هر بار پر و خالی شدن شارژ باتری که به آن یک سیکل شارژ گفته می‌شود، باتری بخشی از ظرفیت واقعی خود را از دست می‌دهد.

برای مثال، اگر به دنبال خرید آیفون ۱۳ پرو به صورت کارکرده هستید، باید بدانید که به گفته اپل، باتری موجود در آیفون پس از ۵۰۰ سیکل شارژ حدودا ۸۰ درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهد. بنابراین، اگر روزی یکبار آیفون خود را شارژ کنید پس از ۱۶ ماه استفاده باید باتری آیفون‌تان را تعویض کنید.

گوشی‌های آیفون در بخش تنظیمات و قسمت باتری، سلامت باتری را نشان می‌دهند. در گوشی‌های اندرویدی جدید نیز این اطلاعات ارائه می‌شود اما اگر اینطور نبود می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند Accu​Battery استفاده کنید.

 

 

  • بررسی شکاف سیم‌کارت، کارت حافظه و درگاه‌ها

راهنمای خرید گوشی دست دوم گوشی را خاموش کنید و پس از قرار دادن سیم‌کارت و کارت حافظه، دستگاه را روشن کنید. نباید از نظر آنتن‌دهی مشکلی وجود داشته باشد یا جابجایی در فایل منیجر گوشی با کندی و مکث زیادی انجام شود. برای اطمینان می‌توانید یک تماس بگیرید یا پیامکی ارسال کنید و در فایل منیجر یک فایل را جابجا کنید.

درگاه‌های اتصال گوشی مانند پورت USB و لایتنینگ و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری را هم تست کنید.

 

 

  • بررسی دوربین، میکروفون و اسپیکرها

اگر این سه قسمت نیز عملکرد مناسبی را ارائه بدهند تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که گوشی کارکرده انتخابی شما یک خرید مناسب است. برای تست سریع و مطمئن این بخش‌ها می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده کنید. Phone Doctor Plus ،TestM Hardware و Phone Check and Test از جمله برنامه‌های کاربردی برای سیستم عامل اندروید هستند.

اما تست و بررسی این قطعات به صورت دستی نیز کار سختی نیست و با صرف کمی وقت می‌توانید از عملکرد مناسب آنها مطمئن شوید.

 

 

جمع‌بندی

راهنمای خرید گوشی دست دوم در این مقاله به نکات مهمی که قبل از خرید یک گوشی دست دوم باید در نظر بگیرید اشاره کردیم. توصیه می‌شود حتما گوشی کارکرده خود را از آشنا، فروشندگان معتبر یا از سایت‌هایی که امکان مرجوع کردن و مهلت تست چند روزه را ارائه می‌دهند تهیه کنید تا فرصت کافی برای بررسی دقیق گوشی را داشته باشید.

این مطلب برای شما مفید بوده است؟
نظرات کاربران
نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

edgeit
مدل گوشی مورد نظر خود را در کادر زیر وارد نمایید.