علت شارژ نشدن ایفون

علت شارژ نشدن ایفون

علت شارژ نشدن ایفون معمولاً با دقت فوق‌العاده ساخته می‌شوند، اما باز هم از مشکلات رایج تلفن‌های هوشمند در امان نیستند. یکی از این مشکلات شارژ نشدن گوشی آیفون است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. برای انجام یک کار به ظاهر ساده مانند شارژ شدن گوشی، چندین مؤلفه درگیر هستند که همه آنها باید به درستی کار کنند. در این مطلب از ادج ای تی، نگاهی به هر عاملی که می‌تواند سبب شارژ نشدن آیفون شود می‌اندازیم و راهکارهایی برای حل این مساله ارائه خواهیم داد.

 

 

علت شارژ نشدن ایفون چیست؟

شارژ نشدن گوشی دلایل مختلفی دارد که در مقاله 3 دلیل شارژ نشدن گوشی و راهکارهای آن به بررسی آن پرداخیتیم. اما موضوع بحث ما در این مقاله به طور مشخص شارژ نشدن گوشی آیفون است. مشکلی که در بعضی از موارد بدون صرف هیچ هزینه‌ای حل می‌شود و در مواقع دیگر که مسئله مربوط به سخت افزار آیفون است باید به تعمیرگاه‌ها مراجعه کرد که متعاقباً هزینه بر هم خواهد بود. اما رایج‌ترین دلایل شارژ نشدن گوشی آیفون که معمولاً به‌راحتی هم قابل حل هستند عبارتند از:

  • استفاده از کابل لایتینگ معیوب یا غیر اصل
  • تجمع گرد و غبار در درگاه شارژ
  • خراب بودن آداپتور
  • نصب نرم افزارهای معیوب
  • آپدیت نبودن سیستم عامل

 

علت شارژ نشدن ایفون این دلایل به علاوه بسیاری از موارد دیگر ممکن است در عملکرد شارژ گوشی آیفون اختلال ایجاد کند اما در ادامه ما بهترین راهکارها برای حل این مشکلات را به شما ارائه می‌دهیم.

 

 

راهکارهای حل مشکل شارژ نشدن گوشی آیفون کدامند؟

علت شارژ نشدن ایفون برای مشکل شارژ نشدن گوشی راه حل‌های زیادی هست اما اول باید بدانیم مشکل اصلی از کجاست؟ برای مثال اگر آیفون شما با یک کابل شارژ می‌شود، اما با کابل دیگر شارژ نمی‌شود، باید بدانید که مشکل از آن کابل است. اگر کابل شما تلفن‌های دیگر را شارژ می‌کند اما گوشی شما را شارژ نمی‌کند، مشکل از تلفن شماست.

به این نکته هم توجه کنید اگر گوشی آیفون شما بیشتر از 80 درصد شارژ نمی‌شود، نگران نباشید. این ویژگی در iOS 13 یا بالاتر طبیعی است و به نام Optimized Battery Charging شناخته می‌شود. اگر آیفون شما شارژ نمی‌شود یکی از راهکارهای زیر را بکار گیرید و زبق توصیه‌ها عمل کنید:

 

 

1.گوشی را خاموش و روشن کنید

علت شارژ نشدن ایفون هر زمان که با مشکلی در گوشی مواجه می‌شویم اولین راهکاری که به ذهنمان می‌رسد خاموش روشن کردن است. در مورد شارژ نشدن گوشی آیفون هم یکی از بهترین راهکارها ریستارت کردن گوشی است. اگر گوشی شارژ نمی‌شود آن را خاموش کنید دو دقیقه منتظر بمانید و بعد آن را به شارژ بزنید. حالا مجدد گوشی را روشن کنید احتمالاً مشکل شارژ نشدن آن برطرف می‌شود.

توجه: اگر باتری گوشی شما زیر 5٪  است یا کاملاً صفر شده، این روش برای شما کاربرد ندارد.

 

 

2. از شارژر بی‌سیم استفاده نکنید

اگر آیفون X یا مدل‌های جدیدتری دارید که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند مراحل عیب‌یابی مشکل شارژ نشدن گوشی آیفون خود را با حذف شارژر بی‌سیم و استفاده از شارژر معمولی آغاز کنید.

اگر از کیس شارژ استفاده می‌کنید، گوشی را از داخل قاب خارج کنید و با کابل لایتنینگ آن را به منبع برق وصل کنید. حال بررسی کنید که آیا گوشی شما شارژ می‌شود یا خیر؟

احتمالاً لازم باشد گوشی خود را برای سرویس به تعمیرگاه ببرید (کیس شارژ بی‌سیم خود را تعویض کنید) اما دراین‌بین، می‌توانید گوشی را به روش قدیمی و با کابل لایتنینگ شارژ کنید.

 

 

3. پورت شارژ دستگاه را تمیز کنید

اگر علت شارژ نشدن ایفون شما به‌صورت عادی شارژ نمی‌شود، درگاه شارژ آن را بررسی کنید. این مشکل بسیار رایج‌تر از چیزی است که انتظار دارید. ما زمان زیادی گوشی را در کیف، جیب‌ها و مکان‌های پر از گردوغبار، آلودگی‌ها رها می‌کنیم و احتمال نفوذ این مواد به داخل پورت شارژ و مسدودکردن آن بالاست.

بادقت پورت شارژ گوشی را نگاه کنید و اگر چیزی دیدید، آن را به‌آرامی با یک خلال‌دندان یا هر شی غیرفلزی و نوک تیز دیگری که در درگاه جا می‌شود بردارید. سعی کنید بعد از تمیز شدن پورت، دوباره گوشی را شارژ کنید. اگر باز هم کار نکرد، به مرحله عیب‌یابی بعدی بروید.

 

4. کابل لایتنینگ را بررسی کنید

علت شارژ نشدن ایفون

کابل‌های شارژ معمولاً به دلیل استفاده مکرر و نادرست آسیب می‌بینند و دیگر عملکرد صحیح خود را ندارند. کابل‌های لایتنینگ آیفون معمولاً حساس و آسیب‌پذیرتر هم هستند. مشکلات آنها همیشه با چشم غیرمسلح آشکار نمی‌شوند. گاهی اوقات ممکن است ظاهر کابل سالم باشد؛ اما سیم‌های داخل آن مشکل‌دار شده باشند. کابل‌های لایتنینگ غیر اصل و ارزان‌قیمت خودبه‌خود از کار می‌افتند و زیرا معمولاً چیپ تنظیم‌کننده برق داخل کابل به‌درستی کار نمی‌کند.

اگر با مشکل شارژ نشدن گوشی آیفون دست‌وپنجه نرم می‌کنید در اولین اقدام کابل لایتنینگ آن را بررسی کنید. این کابل باید بدون ساییدگی، خمیدگی یا پیچ‌خوردگی باشد تا به سیم‌های زیرین آسیبی نرساند.

 

5. از منبع شارژ مطمئنی استفاده کنید

 

در لیست طولانی مشکلات احتمالی، باید منبع برق خود را نیز بررسی کنید. اگر آیفون خود را از درگاه USB رایانه شارژ می‌کنید، مطمئن شوید که کامپیوتر روشن است و شارژ دارد.

همچنین یک پورت USB دیگر را امتحان کنید. گوشی را از درگاه USB تعبیه شده در صفحه‌کلید یا هاب USB شارژ نکنید و آن را مستقیماً به یک درگاه USB در خود رایانه وصل کنید.

اگر باز هم آیفون شما شارژ نشد، این بار کلگی شارژر خود را عوض کنید. احتمال اینکه مشکل از آداپتور شارژر باشد هم وجود دارد با تعویض آن گوشی شارژ می‌شود.

 

6. سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای خود را به‌روز کنید

یکی دیگر از دلایل شارژ نشدن گوشی آیفون عدم استفاده از آخرین نسخه iOS است. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار ممکن است زمانی که تلفن شما به‌درستی کار می‌کند مهم به نظر نرسند، اما به جلوگیری از بسیاری از مشکلات و حتی بهبود عملکرد دستگاه کمک می‌کنند.

 

7. گوشی را ریست فکتوری کنید

هنگامی که آیفون شارژ نمی‌شود، بازنشانی به تنظیمات کارخانه در بعضی موارد مشکل شما را حل می‌کند. ریست فکتوری آیفون را به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه باز می‌گرداند و شما را از مشکلاتی که با  آن روبرو هستید خلاص می‌کند. این آخرین راه برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی توسط خودتان است و ارزش امتحان کردن را دارد.

جمع‌بندی

این مطلب برای شما مفید بوده است؟
نظرات کاربران
نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

edgeit
مدل گوشی مورد نظر خود را در کادر زیر وارد نمایید.