edgeit



جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقایسه

نقد و بررسی جی‌پلاس Q20 | گوشی اقتصادی ایرانی؟

بررسی جی‌پلاس Q20

بررسی جی‌پلاس Q20 در این مطلب به سری جدیدی از گوشی جی پلاس می پردازیم در ابتدا باید بدانید که جی پلاس یکی از برند های داخلی تولید کننده وسایل الکترونیکی محسوب می شود که تا کنون چندین مدل از گوشی هایی را که صرفه اقتصادی دارند را به بازار موبایل عرضه کرده است.

یکی از جدیدترین گوشی هایی که این شرکت به تازگی رونمایی کرده است جی پلاس Q20 نام دارد که قیمت آن حدود 3الی4 میلیون تومان است. این گوشی به عنوان دستگاهی اقتصادی از تراشه مدیاتک هلیو G25، دوربین اصلی سه گانه 13 مگاپیکسلی،اندروید11 و ظاهری آشنا مشابه آیفون11بهره می برد.

 

 

در این بخش به نقد و بررسی جی‌پلاس Q20 می پردازیم.

بررسی جی‌پلاس Q20 گوشی  با اینکه یکی از گوشی های جدید این شرکت است اما همچنان پرچم دار به حساب نمی آید و تنها به دلیل قیمت مناسب و 18 ماه گارانتی مدیا پردازش پایین رده ای اقتصادی محسوب می شود.

فهرست مشخصات جی پلاس Q20

  • نمایشگر ۶.۵ اینچی IPS LCD با رزولوشن ٧٢۰ در ١۶۰۰
  • تراشه مدیاتک Helio G25
  • سیستم عامل اندروید 11
  • ۴ گیگابایت حافظه رم
  • ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی سه‌گانه شامل دوربین عریض ١٣ مگاپیکسلی به همراه ماکرو و عمق‌سنج ٢ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ٨ مگاپیکسلی
  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • وزن ٢۰۰ گرمی
  • مجهز به جک هدفون، پورت USB-C و حسگر اثر انگشت روی قاب پشتی
  • عرضه شده در رنگ‌های طلایی و سرمه‌ای
  • گارانتی ١٨ ماهه مدیا پردازش
  • قیمت حدود ٣.۴ میلیون تومان

 

طراحی و کیفیت ساخت و بررسی جی‌پلاس Q20

احتمالا با نظاره کردن قاب پشت گوشی متوجه ظاهر تکراری شده اید،زیرا مشخصا ماژول دوربین آن مانند آیفون 11 پرومکس است. جی پلاس Q20 در دو رنگ سرمه‌ای و طلایی عرضه شده است.

طراحی قاب پشتی این گوشی به گونه ای است که در کنار ماژول دوربین مربعی شبیه آیفون‌ها، حسگر اثر انگشت جا خوش کرده است. این حسگر از سرعت بالایی در شناسایی اثر انگشت بهره می‌برد. پایین این بخش نیز لوگوی Gplus هک شده و چیز دیگری به چشم نمی‌خورد. گوشه‌های این گوشی انحنای کمی دارد و مقداری تخت است.

بررسی جی‌پلاس Q20 فریم این گوشی همانند گوشی های دیگر است و قسمت های اضافه تر یا کمتری ندارد. بنابراین شاهد حضور دکمه پاور، کلید‌های ولوم، پورت USB-C، اسپیکر مونو، میکروفون‌ها و جک ٣.۵ میلی‌متری هدفون هستیم. خوشبختانه جی‌پلاس یک عدد هندزفری سیمی را هم در جعبه این گوشی قرار داده است.

در طراحی قاب جلویی، این گوشی از نمایشگر ۶.۵ اینچی با بریدگی قطره شکل در بالا میزبانی می کند. بنابراین طراحی آن بر خلاف قاب پشتی کاملا عادیست و کاملا درخور گوشی‌های اقتصادی است. وزنی که جی‌پلاس Q20 دارد برابر با ٢۰۰ گرم است و می‌توان آن را یک گوشی سنگین دانست. به صورت کلی از جی پلاس Q20 به عنوان گوشی ارزان قیمت با ظاهری مشابه آیفون 11 پرومکس رضایت داشت.

کیفیت این گوشی بنا به صرفه اقتصادی طراحی شده است. جنس قاب پشتی و فریم دستگاه از پلاستیک است که با سهل انگاری ممکن است به سادگی روی آن خراش بیوفتد. در نتیجه پیشنهاد ما این است که از قاب ژله ای داخل جعبه استفاده کنید.

نکته مثبتی که در مورد این گوشی وجود دارد، جذب نه‌چندان زیاد چربی و رد اثر انگشت در رنگ سرمه‌ای آن است. گوشی جدید جی‌پلاس نیز روی دست می‌نشیند و لیز نمی‌خورد.

 

گوشی جی پلاس q20

 

آموزش فارسی کردن ایفون و تغییر زبان [رایگان]

 

 

نمایشگر جی‌پلاس Q20

جی پلاس از آنچه که انتظار داریم فراتر نرفته و از نمایشگری ۶.۵ اینچی با پنل IPS LCD استفاده کرده است. این نمایشگر از رزولوشن ٧٢۰ در ١۶۰۰ پیکسلی بهره می‌برد و خبری از نرخ رفرش بالا در آن نیست. دیگر گوشی‌های این بازه قیمتی نیز به نمایشگری با مشخصات مشابه مجهزند و به ندرت می‌توان گوشی اقتصادی با نمایشگر با کیفیت پیدا کرد.

از نظر کیفیت و شفافیت و زاویه دید و خوانایی محتوا مشکلی ندارد و نمیتوان ایرادی گرفت. البته برای کارکردن با این گوشی زیر نور آفتاب، مانند بسیاری از گوشی های دیگر دچار چالش می شوید و برای مشاهده محتوا باید کمی به زحمت بیفتید.

بررسی جی‌پلاس Q20 موضوعی که می‌توانست سبب جذاب‌تر شدن حس کار کردن با این گوشی شود، حضور نرخ رفرش بالاتر از ۶۰ هرتز بود. با این حال حتی اگر جی‌پلاس قصد استفاده از چنین ویژگی را داشت نیز قدرت سخت‌افزاری این گوشی کافی نبود.

 

 

نرم‌افزار و رابط کاربری

بررسی جی‌پلاس Q20 اینبار جی پلاس روی محصول اقتصادی جدیدش ترکیب نرم افزاری خاص و جدیدی را به کار نبرده است و تصمیم گرفته از اندروید 11 در کنار رابط کاربری نزدیک به اندروید اصلی و سبک استفاده کند. یکی از مهم ترین موضوعات مدت پشتیبانی از این گوشی است که اطلاعات دقیقی هنوز در اختیار کاربران قرار نگرفته ولی طبق وعده این شرکت آپدیت اندروید12 به زودی منتشر خواهد شد. زمانی که این گوشی به دست ما رسید نیز آخرین پچ امنیتی ارائه شده برای آن مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۱ بود.

یکی دیگر از موضوعات مهمی که اشاره شد رابط کاربری است، که استفاده در این گوشی موارد زیادی ندارد و همین موضوع باعث شده فشار کمتری به سخت افزار دستگاه بیاید.

هنگام گشت و گذار در رابط کاربری جی پلاس Q20 می‌توانید از ژست‌های حرکتی استفاده کنید که به سریع‌تر شدن روند کار کردن با گوشی می‌شود. اپ دراور نیز در این گوشی حضور دارد و با اسکرول از پایین به بالا در صفحه اصلی، می‌توانید به فهرست کامل برنامه‌ها دسترسی پیدا کنید. اپ‌های پیش‌فرض گوگل هم در این گوشی قابل استفاده هستند و محدودیتی برای به‌کارگیری آن‌ها ندارید.

جی پلاس Q20 کاربری معمولی دارد و به دلیل قدردت نه چندان بالای سخت افزار این گوشی گاهی با لگ و کندی مواجه می شوید به همین دلیل بیشتر باید به عنوان یک گوشی ارزان از آن توقع داشته باشید.

 

 

 

عملکرد سخت‌افزاری جی پلاس Q20

یکی از اجزای اصلی گوشی جی پلاس تراشه مدیاتک Helio G25 است. این تراشه ١٢ نانومتری از هشت هسته Cortex-A53 بهره می‌برد. تراشه مذکور در این گوشی با ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی همراهی می‌شود. اگر این میزان فضای ذخیره‌سازی برای شما کافی نیست، می‌توانید از پورت حافظه جانبی MicroSD تا سقف ١ ترابایت استفاده کنید.

جی‌پلاس Q20 امتیازات چندان درخشانی در بنچمارک‌ها کسب نکرده است و تنها برای انجام کارهای روزمره می‌توان روی این گوشی حساب باز کرد. البته بیشتر رقیبان این گوشی نیز چنین وضعیتی دارند.

برای بررسی دقیق‌تر عملکرد سخت‌افزاری این گوشی، به سراغ تجربه چندین بازی روی آن رفتم. برای این کار، بازی‌های آلتو ادیسه، هیل کلایم ٢ و کال‌آودوتی را انتخاب کردم. در ادامه از تجربه‌هایم حول محور تجربه گیمینگ این گوشی می‌گویم:

  • کال‌آودوتی موبایل: این بازی روی اغلب رقبا نیز چندان خوب اجرا نمی‌شود اما قابل استفاده است. با این حال جی‌پلاس Q20 که تنها تنظیمات گرافیکی (Low) و حداکثر نرخ فریم (High) را در اختیار دارد، حتی در این حالت نیز نمی‌تواند عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد و مدام با لگ و گیر مواجه شدیم.
  • آلتو ادیسه: اگر به دنبال بازی‌های سبک باشید، آلتو ادیسه گزینه‌‌ای مناسب محسوب می‌شود. در کمال تعجب، چیپست استفاده شده در این گوشی در یکی از سبک‌ترین بازی‌ها نیز با مشکل افت فریم دست و پنجه نرم می‌کند.
  • هیل کلایم ٢: این بازی نیز سنگین نیست و می‌توانید آن را روی اکثر گوشی‌های اقتصادی اجرا کنید که جی‌پلاس Q20 همچنان در اجرای این بازی نمایش رضایت‌بخشی ندارد.

جی پلاس Q20 مجهز به اسپیکر مونو است که بلندی و رسایی صدایی آن در حد قابل‌قبولیست. قابلیت اتصال به شبکه  4G در این گوشی فراهم است اما خبری از پشتیبانی شبکه‌های وای‌فای ۵ گیگاهرتزی نیست.

 

 

دوربین

بررسی جی‌پلاس Q20 سیستم دوربین جی پلاس Q20 متشکل از دوربین اصلی سه‌گانه در قاب پشتی و دوربین سلفی تکی در جلو است. در اینجا مروری بر مشخصات دوربین این گوشی داریم:

  • دوربین عریض ١٣ مگاپیکسلی
  • دوربین ماکروی ٢ مگاپیکسلی
  • دوربین عمق‌سنج ٢ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ٨ مگاپیکسلی
  • قابلیت فیلم‌برداری با وضوح 1080p

اصولا گوشی های اقتصادی که قیمت پایینی نسبت به دیگر گوشی ها دارند نمیتوانند عملکرد رضایت بخشی را ارائه دهند گوشی اقتصادی جدید جی‌پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی برخی دیگر از گوشی‌های خود جی‌پلاس به دوربین‌های پیشرفته‌تری مجهزند. حضور دوربین فوق‌عریض در این گوشی، می‌توانست کارایی آن را گسترده‌تر کند؛ اما چون این دوربین در گوشی‌های ارزان‌قیمت چندان با کیفیت نیست، لزوما نمی‌توان این موضوع را نقطه ضعف تلقی کرد.

ابتدا از عملکرد دوربین جی پلاس Q20 در نور روز شروع می‌کنیم. بر اساس تجربه‌ای که داشتیم، دوربین عریض ١٣ مگاپیکسلی به کار رفته در این گوشی قابل‌قبول ظاهر می‌شود و اغلب می‌تواند تصاویر مناسبی را به ثبت برساند.

البته باید گفت که این تصاویر از گستره دینامیکی بالایی ندارند و رنگ‌ها کمی گرم‌تر از واقعیت هستند. اگر هم اختلاف نور در تصویر زیاد شود، جزئیات سایه‌ها به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. انتخاب حالت‌های هوش مصنوعی و HDR دوربین نیز کمک خاصی به بهبود کیفیت تصاویر نمی‌کنند و استفاده از آن‌ها تفاوت محسوسی ندارد. برای گرفتن هر عکس در نور روز، باید ١ تا ٢ ثانیه برای پردازش و ذخیره عکس توسط جی‌پلاس Q20 منتظر بمانید که شاید سبب از دست رفتن برخی سوژه‌ها شود. دوربین‌های عمق‌سنج و ماکرو در این گوشی بیشتر جنبه تزئینی دارند.

عکاسی در شب با گوشی‌های ارزان و به‌خصوص جی‌پلاس Q20، موضوعی است که باید قیدش را بزنید. تجربه عکاسی در شب با این گوشی چندان دلچسب نیست و تصاویر از لحاظ جزئیات، غنای رنگ‌ها، شارپنس، نوردهی و… در وضعیت قابل‌قبولی قرار ندارند.

جی پلاس Q20 مجهز به دوربین سلفی با وضوح ٨ مگاپیکسلی است. این دوربین سلفی در برخی شرایط تصاویر خوبی می‌گیرد و کیفیت آن بد نیست.

 

 

قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن 1080p در این گوشی فراهم است؛ البته به دلیل عدم استفاده از لرزشگیر تصویر در این گوشی، بهتر است مراقب لرزش دستان خود باشید. در کل جی پلاس Q20 سیستم دوربین پیشرفته‌ای ندارد و حتی در رده گوشی‌های اقتصادی نمی‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین‌ها محسوب کرد.

 

 

باتری و شارژ

جی پلاس Q20 برای تامین انرژی خود به باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت متکی است. با توجه به مجموعه سخت‌افزاری کم مصرف این گوشی، حداقل روی کاغذ می‌توان انتظار شارژدهی بالایی را از آن داشت؛ اما درعمل چه عملکردی را از Gplus Q20 شاهد هستیم؟

بر اساس آزمایش‌های انجام شده، گوشی اقتصادی جی‌پلاس در تست باتری پی‌سی مارک حدود ١٢ ساعت دوام می‌آورد که رقم خوبی محسوب می‌شود و می‌توانید برای یک روز از آن استفاده کنید. البته انتظارات ما بیشتر از این‌ها بود.

جدیدترین گوشی جی‌پلاس از فناوری شارژ عادی ۱۰ واتی پشتیبانی می‌کند و شارژر ۱۰ واتی این گوشی قادر است آن را در حدود ٣ ساعت کاملا شارژ کند که در این بازه قیمتی عادیست.

 

راهکارهای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام

 

 

جمع‌بندی بررسی جی پلاس Q20

بررسی جی‌پلاس Q20 جدیدترین گوشی برند داخلی Gplus است که قیمت زیادی ندارد و می‌توانید آن را با بودجه ٣.۴ میلیون تومانی تهیه کنید. این دستگاه در کل می‌تواند گزینه مناسبی برای مشتریان گوشی‌های اقتصادی باشد که به دنبال تهیه محصولات داخلی هستند.

 

این مطلب برای شما مفید بوده است؟
منبع: وبسایت ادج ای تی
نظرات کاربران
نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

edgeit
مدل گوشی مورد نظر خود را در کادر زیر وارد نمایید.