انتخاب فروشگاههای شناختهشدهتر و باسابقه
فروشگاههای شناختهشده و قدیمی شاید محصولات را با قیمت بالاتری نسبت به رقبای کوچکتر به فروش برسانند اما خطر خرید ناموفق در آنها عموماً کمتر است. تیم پشتیبانی بزرگتر با دسترسی بیشتر، منابع مالی بیشتر برای جبران خسارت و حفظ برند از دلایل توصیه به خرید از فروشگاههای شناختهشده است. الزاماً تازهتأسیس بودن یک فروشگاه به منزلهی نامعتبر بودن آن نیست و فروشگاههای بزرگ نیز گاهی تخلف میکنند. در صورتی که از فروشگاه ناآشنایی خرید میکنید که نه خود سابقه خرید از آن را دارید و نه از نزدیکان شما، بهتر از موارد زیر را با دقتی دو چندان دنبال کنید.
فریب قیمتهای غیرمنطقی را نخورید
پیش از خرید حتما به منطقی بودن قیمت کالا توجه کنید؛ پایینتر بودن ملموس قیمت محصول نسبت به عرف بازار به عنوان یک زنگ خطر مطرح است. پس از بررسی فروشگاه حتما طی تماسی با آنها از موجود بودن محصول، مشخصات دقیق آن (احتمال اشتباه در ورود اطلاعات) و بهروز بودن قیمت اطمینان کسب کنید. ارزانفروشی باید منطقی باشد پس مراقب باشید!
گاهی ممکن است محصول اپن باکس، دست دوم و مواردی از این دست باشد که فروشگاه به اشتباه ذکر این مورد در صفحه محصول را فراموش کرده است.
مطالعه نظرات کاربران و خریداران پیشین
یکی از راههای مهم و ارزشمند شناخت بهتر فروشگاه، بررسی نظرات کاربران در سرویسهای مقایسه قیمت و مشخصات مانند بخش محصولات زومیت، شبکههای اجتماعی (صفحه اینستاگرام، تلگرام و …) و بررسی کاربران در گوگل است؛ در آینده نزدیک همه فروشگاههای اینترنتی در بخش محصولات زومیت صفحه خواهند داشت تا کاربران تجربهی خرید و مشکلاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؛ همچنین فروشگاهها نیز قادر به پاسخگویی به سوالات، انتقادادت و پیشنهادات کاربران خواهند بود. توصیه میشود حتما به نوع گزارشها و تعداد و زمانهای ثبت آنها توجه کنید. چگونگی پاسخ تیم پشتیبانی و تلاش آنها برای رفع مشکل را نیز در بررسی خود درنظر بگیرید. فروشگاهی که برای کسبوکار خود ارزش قائل باشد مشتریانش را سرمایه میدانند.
بررسی روشهای پرداخت؛ پرداخت در محل نشانهی خوبی است
در صورتی که فروشگاه جدیدی را برای خرید انتخاب کردهاید که شناخت و تجربهی خریدی از آن ندارید توصیه میشود که پرداخت در محل را انتخاب کنید. امکان پرداخت در محل (حداقل برای شهر فروشگاه) یک امتیاز مثبت محسوب میشود؛ با این روش شما در صورت تخلف، سرمایهی مالی خود را از دست ندادهاید. تا حد امکان از پرداخت کارتبهکارت پرهیز شود و اگر فروشگاهی فاقد پرداخت در محل بود از پرداخت الکترونیکی با درگاه معتبر و مورد تأیید شاپرک (آدرس دامنه شامل shaparak.ir، رعایت پروتکل SSL و استفاده از https در آدرس درگاه) استفاده کنید.
توجه به زمان ارسال و تحویل
بسیاری از شکایتهایی که برای فروشگاهها ثبت میشود به دلیل تأخیر در تحویل کالا است؛ از این رو حتماً در صفحه محصول و پیش از خرید زمان خرید را مشاهده کنید یا از طریق صفحهای با عنوانی مثل قوانین ارسال کالا یا قوانین خرید کالا در وبسایت فروشگاه از زمان ارسال کالا آگاه شوید. در صورتی که زمان ارسال کالا را در وبسایت پیدا نکردید حتما از طریق تماس تلفنی یا دیگر راههای ارتباطی پیش از ثبت سفارش از این مسئله اطمینان حاصل کنید.
همچنین از پیشخرید تا حد ممکن دوری کنید؛ منظور پرداخت وجه برای دریافت کالا در زمانی فراتر (مثلا ۲۰ روز) از حالت عادی است. خرید از وبسایتهایی که پرداخت بیعانه (بخشی از قیمت کالا) برای ارسال کالا را الزامی میدانند نیز در اولویت اول خرید قرار ندهید.
زمان استاندارد ارسال کالای فروشگاهها ۱ تا ۲ روز کاری برای شهرهای نزدیک (ارسال عادی) و ۲ تا ۴ روز کاری برای شهرهای دیگر است. بسیاری از فروشگاهها ارسال با پیک در شهرهای خود را نیز ارائه میکنند که عموماً با پرداخت در محل همراه است. در صورت استفاده از روش ارسال پستی حتما کد مرسوله را از فروشگاه دریافت کنید تا بتوانید بهتر وضعیت مکانی مرسوله را دنبال کنید. فروشگاههایی که دارای صفحهی پیگیری سفارش برای بررسی مستقیم کد مرسوله یا وضعیت سفارش هستند اطمینان خرید بیشتری ایجاد میکنند.
دارا بودن کد رجیستری
دریافت کالا
پس از ثبت سفارش، فروشگاه باید فاکتوری به شما ارائه کند که در آن اطلاعات خریدار، اطلاعات فروشنده، اطلاعات محصول از جمله نام دقیق، مدل، تعداد، شماره سفارش و تاریخ دقیق صدور، مبلغها و گارانتی و خدماتی که فروشگاه متعهد به آن در آن ذکر شده است.
در زمان دریافت کالا اطلاعات فاکتور را با کالای دریافتی مطابقت دهید؛ مدل دقیق، رنگ و هرگونه مغایرت و مشکل در بستهبندی و مواردی از این دست را حتما با حوصله در زمان دریافت کالا بررسی کنید و در صورت مشاهده مشکل در اولین فرصت موضوع را به اطلاع فروشگاه برسانید. همچنین هرگونه مشکل پس از بازگشایی محصول را نیز در اولین فرصت و بدون تعلل به اطلاع فروشگاه برسانید تا فرآیند استفاده از شرایط بازگشت کالا و گارانتی سادهتر و سریعتر انجام شود.